söndag 10 januari 2010

Pullman Heavyweights Del 5. Katastrof och nystart.



Ett "målande" exempel på hur man inte nyttjar maskeringstejp.
Klicka på bilden för större upplösning.













Så kan det gå.....*suck*

Vagnssidorna hade fått ligga och torka några dagar efter tidigare målning, så jag bestämde mig för att måla fönstren på vagnarna.
Var ett tidsödande pillande att få alla fönstren maskerade. De tätt sittande fönstren valde jag att maskera vartannat i detta moment.
Målade fönstren med Humbrols matt 24 utspätt med lite förtunning så att den flöt ut i ett jämnt tunt lager. Upprepade proceduren två gånger på varje vagnssida med torktid emellan. Efter att sista lagret fått torka några timmar så började jag försiktigt lossa på maskeringstejpen. Första fönstret som trädde fram var fint, men resterande var ett målande exempel på hur jag misslyckats att få maskeringstejpen att sluta tätt. Färgen hade runnit ut och slunkit in i alla möjliga skrymslen där den inte skulle vara. Jag som tyckte jag varit så noggrann.
Maskeringstejpen lämnade även "spår" efter sig och tog med sig färgen på ett ställe.
Ve och fasa!

Att knäcka Pullman-koden

En stunds dåligt humör och en långpromenad senare med existentiella tankar om varför jag utsätter mig för detta så satt jag mig ner och började fundera på hur jag skulle lösa problemet.

Det är lika bra att ta bort färgen från vagnarna och börja om från början. Så jag tvättade av en vagnssida med lösningsmedel. Kom under tiden på att jag har en tunn självhäftande vinylfilm som funkar i en skrivare. Mätte upp ett fönster, satte mig vid datorn och ritade ett nytt i Corel Draw, nu kunde jag även lägga till den lilla fönsterventilen under fönstret.
Gjorde en testutskrift och skar ut ett fönster och provmonterade det. Det fungerar!
Resultatet blev ett fönster med skarpa kanter som var lätt att fälla in i vagnsidan, som ser så mycket bättre ut.
Vagnsidorna har fönster i tre olika storlekar vilket jag efter lite måttande och provande fick fram prototyper till.
På fotot ovan ha jag monterat några vinyl-fönster bredvid de målade. Skillnad eller hur?


Under tiden jag höll på med detta så mognade ett beslut fram, att undvika att kompromissa så långt det går. Instegsdörren på restaurangvagnen som inte finns på Walthers-vagnssidan skall givetvis vara med. Köksdörren är av fel typ, den skall givetvis vara rätt.
Instegsdörrarna på "Club"-vagnen är av annan typ på vagnssidan än vad de är fotongrafierna jag har på vagnstypen.
Så jag tillverkade nya instegsdörrar i 1 mm plastic-card.
Kan ses på fotot ovan.






















Här syns både sidodörren och rätt typ av köksdörr på två sammankopplade NYC resturangvagnar.
Får lista ut ett bra sätt att såga ut dörren på vagnsidans ände, är osäker på vilket guldsmedssågsblad som är bäst på denna plåt.
Känns tillfredsställande att jag lyckades vända en motgång till något som hitills blivit bättre än vad jag förväntat mig.




Inga kommentarer: