tisdag 5 januari 2010

Pullman Heavyweights Del 1. Kort Historik

















Bästa julklappen var en bok om Järnvägsbolaget New York Central's konceptpersontåg "Twentieth Century Limited". Boken är visserligen en faksimilutgåva av originalet som NYC själva gav ut 1930 med nytt omslag.

Boken är en detaljerad fashinerande glimt i in en idag försvunnen tidsepok, med allt ifrån hur tågens sammansättning skapades beroende på vilka sorts biljetter som sålts. Till städning, tvättning, is-påfyllning och förberedelser av restuarangvagnen/arna. Vissa tåg hade dubbla uppsättning av dessa.

Allt detta innan tågsättet NYC Twentieth Century Limited kunde rulla in till New Yorks Grand Central Terminal för att befolkas med passagerare och rulla hela vägen till Chicago.
Första biten ur från New York så drogs tåget av ett elektriskt el-lok upp till New York-förorten Harmon, där de stora Hudson ångloken kopplades på. På bokens omslag så finns ett sådant avbildat.

Lite mer om detta tåg finns att läsa på:

Under förra seklets första hälft så hade varje större amerikanskt järnvägsbolag med persontrafik hade ofta ett eller flera "konceptåg" med en del luxuöst palatsliknande inreda vagnar. En inredningsbild finns här: http://americanhistory.si.edu/archives/d8181c.htm

Gemensamt för nästan alla dessa var att vagnarna var de byggdes, skötes och bemannades av "The Pullman Company". Kortfattat kan sägas att Pullman blev så stora och dominernade beror delvis på att de uppfunnit och patenterat och därmed hade ensamrätt på att bygga sovvagnar.
Några år efter andra världskriget så blev Pullman dragna inför domstol under anti-trustlagarna och förlorade därmed sitt monopol och ensamrätten. Pullman forsatte att bygga vagnar fram till tidiga 70-talet då rörelsen lades ner.
Pullman skapade dock idén om att resan på land inte skall vara fylld med umbärande utan bekväm och lyxig, fast det är nog mest för de som hade råd.

Idag finns inga Pullmantåg kvar i USA, men några vagnar har sparats och renoverats av entusiaster. En sida att rekommendera med bilder från renoveringen:

I England rullar än idag en en version av Pullmantåg .
Orient-Expressen är faktiskt en europeisk version av de lyxiga Pullmantågen.
Pullman Company ägde till och med en aktiepost i det europeiska Compagnie Internationale des Wagons-Lits som drev Orient Expressen under dess glansdagar.

Lite kuriosa:
I varje Pullman sovvagn så ingick en betjäning som oftast utgjordes av en Afro-Amerikan.
Pullman Company var väldigt länge den näst största arbetgivaren för dessa. I en tid då segregationen var stor och genomsyrade stora delar av USA.




Inga kommentarer: