tisdag 5 januari 2010

Pullman Heavyweights Del 2. Walthers byggsatser.


Har under årens lopp samlat på mig tre byggsatser i nollan (1:48) av amerikanska Heavyweights-vagnar.
Två av dem har jag hittat på ebay och en köpte en god vän som var i USA och besökte ett Swap-meet. De har legat ett tag och mognat i "framtida projekt" högen ett tag.

















Byggsatserna är av tillverkade av Walthers och sedan länge utgångna.
Walthers lade ner sin tillverkning av dessa "Craft Man-kits" i nollan i mitten på 70-talet till förmån för HO och N-skalan.
Produktlinjen togs visserligen över av företaget "All Nation" som forsatte några år, har inte hittat så mycket mer info om dess senare öden, verkar som den tynat bort i alla fall.
Walthers tillverkar idag lite i amerikanska nollan, men det är endast husbyggsatser.

Visserligen finns det en hel del färdiga "Heavyweights"- vagnar att köpa nu förtiden, allt från plastgrunkor till mässingsvagnar med en hög detaljeringsnivå med prislappen därefter givetvis.

Trots att Walthers byggsatser gått ur tiden så är de fortfarande relativt lätta att få tag på, oftast på auktionssiter i USA. Priserna kan variera från ca 10 till 50 dollar idag, beronde på skick eller vad byggsatserna innehåller. Finns vissa vagnar som är eftersökta kan gå för mer ändå.

I mitt tycke är dessa byggsatser prisvärda, det är mycket tåg för en ringa peng.
De kräver dock tid och eftertänksamhet att bygga, det är inga "shake the box" byggsatser direkt. Svårast i mitt tycke är att få takändarna rätt.

Vertyg som behövs är fil, sandpapper, en liten såg, borr i olika dimensioner.
Trälim och något starkt universal lim.

Det finns lite olika årsmodeller på byggsatserna, de äldsta har en mellanblå kartong med mörkblå text. Kartongerna blev sedan gula/oranga med mörk blå text. Den senaste och sista designen blev grön/vit randig. De grönvit randiga är de som är bäst. Vagnsidorna är bättre stansade, detaljerna och gjutningarna bättre, överlag är byggsatserna oftast i bättre skick.

I Walthers vagnsbyggsatser ingår inte boggier, utan dessa får köpas separat. Sedan finns det inredningsdetaljeringssatser med stolar, soffor, handfat och tvättställ. Allt efter ambitionsnivå.

De tre vagnsbyggsatserna jag har är en "Club-car" med bagage, en resturangvagn och en sovvagn. Byggsatserna består av en hel del blandat material. Trä, metalsidor och en del gjutna detaljer. Gjutningarna verkar för de mesta vara gjorda i legeringen zamak.
Har förutom skaffat boggier till och med hittat inredningstillbehör för dessa vagnarna, även om bord och mellanväggar får scratch-byggas.
Det blir visserligen inget 14-vagnarståg, men enligt devisen en, två, många så blir det ändå nästan 2,5 meter långt.

Som referensverk använder jag bildverket The Official Pullman Standard Library, för att leta efter gångbara förebilder för 30-talets 20th Century Limited.

"Club-vagnen" stämmer perfekt, likså sovvagnen. Resturangvagnen är däremot från New York, New Haven & Hartford railroad. Men väldigt lik sin kusin på New York Central. Det som skiljer är ett köksfönster och att New York Central hade instegs-dörrar i ena ändan på sin vagn. Denna avvikelse får passera, då New Havens resturangvagnar även gick på New York Central.


















Så här ser det ut i en låda. Stansade vagnsidor, gjutna gavlar och detaljer.
Tak, golv och detaljer till underredet i trä, en påse med skruvar och små nubb.

Så då är det dax att brygga lite te, lite bra musik som soundtrack till byggandet och sätta igång.


Inga kommentarer: