onsdag 6 januari 2010

Pullman Heavyweights Del 4. Maskande och målning




















Började med att maska och måla bagagedelen och dess dörrar invändigt på "Club"-vagnen.
Färgen jag använde till detta är Tamyias TS-46 "Light Sand". Utrymmet skall delvis kläs med brädfodring visserligen, men en del av plåten kommer att synas ändå.

Började skära till mellanväggar till vagnen under tiden färgen torkade.
"Club"-vagnen innehåller en hel del olika utrymmen förutom bagage, med en liten postsorterings avdelning. Det största är en stor salong, en buffé/bar för förfriskningar och lättare rätter, en toalett och en raksalong.!!!
Tittade i inrednings-satsen och visst, där fanns både stol och ett större handfat som skall finnas i raksalongen. Måste varit skickliga barberare som verkade i dessa vagnar, som inte slant med kniven under gång.

Pullman grön
Tamiyas färger torkar trevligt fort, så några timmar senare så kunde jag börja maskera insidan av "Club"-vagnen. Maskade även gavlarna och dörrarna till båda vagnarna.
Gick åt en hel del maskeringstejp, så mycket att det tog slut, så jag kunde bara måla "Club-vagnens utsida. *suck* Får se om jag hinner förbi hobbyaffären i morgon efter jobbet.

"Heavyweight" Pullmanvagnar finns i många olika lackeringar, men dessa kom nästan uteslutande till efter andra världskriget, då The Pullman Company förlorade monopolet på att bygga och driva sovvagnar. Efter detta så köpte järnvägsbolagen upp de vagnar de behövde och lackade ofta om det till egna färgscheman. Pullman Company började själva använda en tvåtons grå lackering på sina kvarstående vagnspool.

Då mina vagnar är tänkta att representera det utförande de var 1930 på New York Central så finns det bara en färg som gäller, Pullman-grön. Kulören är lite svår att beskriva men den är i det närmaste olivgrön. Med ett färgprov i handen gick jag igenom Humbrols, Floquils och Tamyias sortiment efter den kulör som jag tyckte mest liknande denna.
Floquil har visserligen en Pullman-grön färg, men den var slut och dyr i jämförelse med alternativen. Den färg jag fastnade för var Tamyias TS-28 "Olive Drab 2". Den är lite ljusare i tonen men grundregeln för målning av en modell är att använda någon ton ljusare kulör.





















Så här blev det, efter att det torkat och jag pillat bort all maskeringstejp. Ser verkligen Pullman grönt ut i mina ögon. Lade till dekalerna på detta fotot. Denna vagnstyp hade texten på sidorna skrivet med "guldfärg". Dekalarket har några år på nacken men jag hoppas att de fungerar när det är daxs för dekalering.

Borde verkligen ha bättre fotobelysning märker jag.

Inga kommentarer: